Tiedote lumivyöryonnettomuudesta Pallaksella

tammi 03. 2024 16:49 | Uutinen

Tiedotetta päivitetty 4.1.2024 klo 13:45

Äiti ja lapsi jäivät lumivyöryn alle 2.1.2024 Pallaksella oltuaan hiihtovaelluksella Pallastunturin alueella. Äiti löytyi vyöryn alta kuolleena tiistaina 2.1. ja lapsi tänään torstaina noin kello 11.30. Poliisi on edelleen paikalla etsintäpaikalla Pyhäkurussa ja pyytää ulkopuolisia välttämään aluetta.

Muonion kunta ja Luoteis- Lapin matkailuyhdistys ry ottavat osaa omaisten suureen suruun ja toivotamme voimia surutyöhön.

Kiitämme lämpimästi etsintäoperaatioon osallistuneita.

(3.1.2024 klo 16:15)

Otimme vastaan äärimmäisen surullisina uutisen Muoniossa tapahtuneesta onnettomuudesta, joka on vaatinut kuolonuhrin. Kaksi ihmistä jäi tiistaina 2.1.2024 Pallaksella lumivyöryn alle. Kyseessä on suomalaiset ulkopaikkakuntalaiset äiti ja alaikäinen lapsi, jotka ovat olleet hiihtovaelluksella Pallastunturin alueella. Lumivyöryssä kuoli hiihtäjä, äiti. Poliisi, pelastuslaitos ja Vapepa etsivät kadonnutta lasta parhaillaan, eilen etsinnät jouduttiin keskeyttämään vaarallisten sääolosuhteiden vuoksi. Viranomaiset tiedottavat etsintöjen edettyä.

Emme voi liikaa korostaa, että sää- ja luonnonolosuhteet voivat olla arvaamattomia. Jopa lyhyessä ajassa hyvin vaihtelevia. Pyydämme kaikkia huomioimaan, että olemme erämaaolosuhteiden ympäröimä alue. Kun onnettomuus sattui eilen ja pelastusoperaatio alkoi, alueella oli kova tuuli ja pakkasta noin - 23 astetta. Koko Lappiin on annettu pakkasvaroituksia ja tunturialueilla on myös kohtalaiseksi luokiteltu lumivyöryriski. Tällä hetkellä tuntureissakin voi olla erittäin kylmä, ja yhdistettynä kovan tuulen kanssa olosuhteet ovat hyvin arktiset. Sydäntalvella hämärä ja pimeä voivat yllättää ulkoilijan.

On hyvä huomioida, että heikot kentät ja pakkanen voivat myös kuluttaa puhelimen akun hetkessä. Varusteet, välineet, säätiedot kuin myös perinteiset kartat ja kompassit on tärkeää ottaa aina huomioon retkeillessä. Hätäkeskuksen 112- sovellus on syytä ladata puhelimeen. On hyvä pitää mielessä, että yksin ei kannata matkaan lähteä, koska luonnon voimien edessä kokeneempikin liikkuja voi joutua pulaan. Matkaan lähdöstä tai reittisuunnitelmista kannattaa myös kertoa jollekin. Mikäli suuntaa laskemaan, retkeilemään tai hiihtämään kohonneella lumivyöryalueella, on hyvä muistaa ottaa mukaan kännykän lisäksi lähetinvastaanotin ja lapio.

Viranomainen (Poliisi) tiedottaa onnettomuudesta ja etsintöjen tilanteesta viranomaiskanavassaan https://poliisi.fi/-/hiihtajan-etsinnoissa-erittain-haastavat-olosuhteet-pallaksella

Muonion kunta ja Luoteis-Lapin matkailuyhdistys ry ottavat osaa omaisten suureen suruun ja toivotamme voimia surutyöhön. Pidämme viimeiseen asti toivoa yllä etsintöjen suhteen.